sobota 30. októbra 2010

Franchisingová zmluva a jej obsah

Franchisingová zmluva tvorí absolútny základ spolupráce medzi príjemcom a posyktovateľom franchisingu. Do hĺbky sa zaoberá právami a povinnosťami zmluvných strán, reklamou, školením, platobnými povinnosťami, vymedzením územia a mala by byť prepracovaná do najmenších detailov.  Právny základ franchisingovej zmluvy je v ustanovení § 269 ods. 2 obchodného zákonníka, nakoľko ide o zmluvu nepomenovanú aj keď s prvkami niektorých typových zmlúv (pozrite si aj článok o porovnaní franchisingovej zmluvy s inými typovými zmluvmi). Nie je neobvyklé, že takéto zmluvy majú aj niekoľko desiatok strán. Existuje viacero definícií franchisingovej zmluvy, avšak podstatu franchisingovej zmluvy možno veľmi zjednodušene zhrnúť tak, že poskytovateľ franchisy udelí príjemcovi určité práva týkajúce sa celkovej podnikateľskej koncepcie (najmä práva duševného vlastníctva) a príjemca sa mu zaväzuje platiť za to pravidelné poplatky.

Obsah franchisingovej zmluvy závisí od jednotlivej franchisingovej koncepcie, je však možné aspoň vo všeobecnej rovine uviesť jej obvyklé obsahové náležitosti. Franchisingová zmluva by mala obsahovať nasledujúce časti:

1. Označenie zmluvných strán
V zmluve bude vystupovať poskytovateľ franchisy- franchisor a príjemca- franchisant. Obaja účastníci budú v praxi samostatní podnikatelia v zmysle § 2 Obchodného zákonníka.

2. Účel, predmet zmluvy
Absolútne základným cieľom (účelom) samotnej zmluvy je budovať aktívnu odbytovú politiku celého franchisingového systému a tým zachovávať a prehlbovať dobré meno franchisora. V každej dobre napísanej zmluve by nemalo chýbať ustanovenie o účele zmluvy, nakoľko jeho prípadné zmarenie by podľa § 356 Obchodného zákonníka zakladalo právo na odstúpenie od zmluvy. Predmetom zmluvy bude záväzok franchisora poskytnúť franchisantovi určité práva uvedené v zmluve a franchisant sa zaväzuje za tieto práva platiť pravidelné poplatky.

3. Rozsah a určenie poskytnutých práv
Pôjde najmä o práva týkajúce sa užívania ochranných známok, dizajnov, patentov, priemyselných vzorov, know-how, obchodného mena, loga a prípadne ďalšie práva k duševnému vlastníctvu franchisora. Kedže napr. v prípade know-how by malo ísť o rozsiahly a presný popis, v tomto bode zmluvy sa bude odvolávať na narábanie s manuálom. Podrobnejšej úprave o obsahu jednotlivých práv sa budem venovať v samostatnom článku.

Úprava územných práv si zaslúži vo franchisingovej zmluve obzvlášť veľkú pozornosť. V praxi sa tu stretávajú protichodné záujmy franchisora, ktorý má cieľ čo najlepšie využiť potenciál daného regiónu a na strane druhej franchisant má vždy záujem o získanie výlučných práv v čo najširšej územnej oblasti. V zmluvách sa môžeme stretnúť s územnou výlučnosťou (exkluzivitou), resp. nevýlučnosťou. Viac podrobnotí o exkluzívnych franchisingových zmluvách nájdete TU.

5. Práva a povinnosti franchisora a franchisanta
Rozsiahlemu vymedzeniu práv a povinností franchisora a franchisanta z franchisingovej zmluvy sa budem venovať v osobitnom článku. Spravidla pôjde o práva a povinnosti týkajúce sa duševného vlastníctva, poskytovania vzájomnej súčinnosti, prevádzkových povinností, podporných služieb, reklamy, platenia poplatkov, zákazu konkurencie, predkúpnych práv, nájomných vzťahov, výkonnostných cieľov a mnoho ďalších.

6. Poplatky, reklama
Všeobecne som sa pri úprave poplatkov vo franchisingových zmluvách stretol s tromi druhmi poplatkov:
a) jednorázový vstupný poplatok za poskytnutie práv, počiatočného zaškolenia a ďalších služieb franchisora v súvislosti s jeho spoluprácou pri otváraní a zariaďovaní franchingovej prevádzky franchisanta,
b) udržiavacie (priebežné) poplatky- bývajú označené aj ako „royality“. Tento druh poplatku možno považovať v zmylse zákonného ustanovenia § 508 ObZ za „určitú odplatu“ za poskytnutie priemyselných práv a tiež ďalších služieb, ktoré je franchisor povinný poskytovať v priebehu franchisingového vzťahu,
c) poplatky za reklamné služby. Niekedy bývajú súčasťou udržiavacích poplatkov.

7. Školenie
Väčšina poskytovateľov franchisy považuje za veľmi účelné, s ohľadom na zachovanie dobrého mena celej spoločnosti (tzv. goodwill), v zmluve upraviť ustanovenia o povinnom zaškolení. Vo franchisingových zmluvách môžeme rozlišovať:
a) úvodné zaškolenie príjemcu franchisy a jeho vedúcich pracovníkov pri zahájení spolupráce,
b) priebežné školenia (semináre, kurzy) nových pracovníkov,
c) dalšie školenia podľa potreby.

8. Kontrola a sankcie
Vo franchisingových zmluvách sa stretávame s istým špecifickým oprávnením franchisora, kontrolovať dodržiavanie zmluvy a jej príloh, predovšetkým franchisingového manuálu. Cieľom týchto kontrolných práv je zabezpečiť kvalitu celej franchisingovej siete a tým aj predchádzať vyvodzovaniu jednotlivých ďalších sankčných mechanizmov. V prípade, ak by pri vykonávaní kontroly franchisor prišiel na závažné porušovanie zmluvy, ktoré sa nedá odstrániť dohovorom, mal by franchisor pristúpiť na uplatňovanie ďalších sankčných práv. Tieto by mali riešiť okrem štandartných prípadov ako je omeškanie franchisanta s platením poplatkov, aj ďalšie možné situácie, akými sú napr. porušovanie reakčných lehôt, únik know-how, nedodržiavanie informačných, prevádzkových alebo ďalších povinností.

9. Dohoda o ochrane dôverných informácií a ochrana obchodného tajomstva
V zmluve by nemalo chýbať určenie, čo tvorí obchodné tajomstvo, ktoré informácie považujú zmluvné strany za dôverné a prehlásenie, že sa zmluvné strany zaväzujú o týchto informáciách zachovávať mlčanlivosť a stanoviť aj sankcie pri ich porušení.

10. Doba trvania a ukončenie zmluvy
Doba trvania zmluvy by mala vždy odrážať výšku počiatočných investícií franchisanta a spravidla bude závisieť od konkrétneho druhu franchisingu. Rovnako to uvádza aj Etický kódex franchisingu SFA, podľa ktorého „dĺžka trvania zmluvy by mal byť dostatočne dlhá na to, aby umožnila prijímateľom franchisingu amortizáciu ich počiatočných investícií, súvisiacich s franchisingom“. Väčšinou bude franchisingová zmluva, ktorá je uzavretá na dobu určitú, obsahovať aj ustanovenia týkajúce sa možného predĺženia zmluvy. Viac o práve na predĺženie zmluvy sa budem venovať neskôr. Franchisingová zmluva však môže skončiť aj iným spôsobom ako uplynutím doby. Pôjde o prípady predčasného skončenia zmluvy napr. výpoveďou, odstúpením alebo dohodou. Pri úprave ukončenia zmluvného partnerstva by sa tiež nemalo zabudnúť aj na body ako sú : účtovná závierka, spôsob akým naložiť s dokumentmi (napr. franchise manuál), materiálmi, technikou a so získanými vedomosťami.

11. Určenie rozhodného práva, spôsob riešenia sporov
Vo franchisingu pôjde vo väčšine prípadov o medziárodný obchodnoprávny vzťah.
Preto môžno odporučiť, aby v každej takejto zmluve bola dohoda o rozhodnom práve, prípadne aj určený ďalší spôsob riešeia sporov, alebo stanovená právomoc konkrétneho rozhodcovského súdu.

12. Prílohy
Najdôležitejšiu a najrozsiahlejšiu prílohu bude spravidla tvoriť manuál k franchisingovej zmluve. Manuál je akási „príručka“ , ktorá bude obsahovať všetky relevantné postupy a inštrukcie, ktoré v záujeme úspechu franchisingovej koncpecie, je nutné dodržiavať. V podstate ide o presný popis franchisingovej metódy vrátane franchisorovho know-how.


Ak chcete vedieť, kde môžete nájsť viac informácii o franchisingu, kliknite TU.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára