sobota 30. októbra 2010

Exkluzívna franchisingová zmluva



Vo franchisingových zmluvách sa stretávame s územnou výlučnosťou alebo nevýlučnosťou.


V prípade územnej výlučnosti však pre franchisora vzniká riziko, že v danom území nebude franchisant plne využívať jeho potenciál a tak bude aj priamo škodiť samotnému poskytovateľovi franchisy. Ako je možné predísť takémuto riziku?


Výlučnosť (exkluzivita) znamená záväzok poskytovateľa franchisingu (franchisora), že nebude sám na zmluvne určenom území prevádzkovať franchisingový podnik a/alebo neposkytne iným osobám práva, ktoré by im umožnili prevádzkovať franchisingovú metódu a/alebo nebude dodávať tovar určený v zmluve iným osobám.

Podľa môjho názoru by istý kompromis medzi záujmami oboch strán mohol nastať v stanovení akejsi územnej výlučnosti „s výhradou“. Znamenalo by to, že franchisant síce má výlučné práva, ale franchisor zároveň určí franchisantovi povinnosť dosahovať tzv. výkonnostné ciele, napr. vo forme minimálnych mesačných obratov. V prípade ich nenaplnenia by tak franchisor mal právo na náhradu ušlého zisku, alebo inú formu komepenzácie, v krajnosti by si tiež franchisor mohol uplatniť aj právo na odstúpenie od zmluvy. Zakotvenie výkonnostných cieľov do obsahu franchisingovej zmluvy v prípade uzemnej výlučnosti odporúčjú aj významní medzinárodní odborníci na franchising ako napr. Martin Mendelsohn a David Acheoson, ktorí ako vhodnú ochranu na riešenie franchisorových záujmov uvádzajú určenie minimálneho mesačného poplatku, ktorý dostane franchisor bez ohľadu na dosiahnuté výsledky franchisanta.

V prípade územnej nevýlučnosti ide o oprávnenie franchisora pre isté teritórium poskytnúť franchisingovú licenciu aj iným osobám. Takéto ustnovenie bude však výnimočnejšie, prípadne môže byť upravené ako sankcia za nedodržiavanie výkonnostných cieľov (plánov).

Pri vymedzení územnej platnosti zmluvy sa možno stretnúť aj s právom na „zväčšenie územia“. Franchisor sa zaväzuje, že písomne informuje franchisanta o svojom zámere poskytnúť franchisingovú licenciu v území priamo susediacom s jeho podnikom. V zmluve by mala byť určená presná vzdialenosť (susediace lokality) od franchisantovho podniku, na ktorú sa bude vzťahovať toto právo. Písomná informácia bude zároveň považovaná ako ponuka na uplatnenie prednostného práva franchisanta na získanie takejto licencie aj v susediacich lokalitách.

Franchisingové zmluvy sa najčastejšie uzatvárajú na dobu určitú. V tejto súvislosti by bolo preto vhodné upraviť právo príjemcu franchisy (franchisanta) na predĺženie platnosti zmluvy, resp. povinnosť franchosora uzavrieť s franchisantom novú zmluvu. Tieto dojednania sú pre franchisingovu zmluvu celkom logické, pretože je v záujme oboch strán zachovať si fungujúcu franchisingovú jednotku. Toto právo sa však môže viazať na splnenie ďalších podmienok ako napr. aby franchisant dosahoval počas platnosti zmluvy dohodnuté výkonnostné ciele, riadne si plnil svoje povinnosti voči franchisorovi, podal písomnú žiadosť na predĺženie zmluvy v stanovenej lehote pred ukončením platnosti pôvodnej zmluvy a zaplatil franchisorovi obnovovací poplatok vo vopred určenej výške. Obe zmluvné strany by sa taktiež mali zaviazať, že v prípade uplatnenia tohto práva sa zaväzujú uzavrieť novú franchisingovú zmluvu, ktorej obsah bude rovnaký ako pôvodná zmluva prípadne, ako uvádzajú Zbyněk Loebl a Dana Lukajová: 
...s výhradou, že nová franchisingová zmluva bude obsahovať aktuálne štandartné podmienky franchisora“. Pojem „štandartné podmienky“ by bolo praktické v zmluve bližšie špecifikovať tak, aby nebol franchisant diskriminovaný, alebo naopak zvýhodňovaný v porovnaní s inými franchisantmi.

Viac o informácií o franchisingovej zmluve nájdete TU.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára